SvenskaEnglish

 ALLTID FRI FRAKT ÖVER 799 KR & SNABBA LEVERANSER     

D-VITAMIN & SKILLNADEN MELLAN D3 & D2

D-VITAMIN & SKILLNADEN MELLAN D3 & D2

Vitamin D är ett av de mest omtalade kosttillskotten i hälsobranschen. Det uppskattas att över cirka 40 procent av befolkningen har brist på D-vitamin, som spelar en central roll i allt från att reglera humör till modulering av immunceller i kroppen. Vitaminet är även ett av få näringsämnen som många har svårt att få i sig via maten, vilket gör ett kosttillskott nödvändigt i många fall.

Så vad är skillnaden mellan vitamin D2 och vitamin D3? Och vad är vitamin D bra för? Fortsätt läsa för allt du behöver veta om detta viktiga mikronäringsämne och hur det kan påverka din hälsa.

 

Vad är vitamin D3?

Så vad är vitamin D3, och vad gör vitamin D3? Vitamin D3, även känd som kolecalciferol, är ett fettlösligt vitamin som är involverat i skelettets hälsa, immunförsvaret, celltillväxten och mer. Det är ett av få näringsämnen som din kropp kan producera på egen hand genom hudceller, som svar på solexponering. D3-vitamin fås även via kosten och som kosttillskott.

Tyvärr är D-vitaminbrist vanligt, och vissa grupper löper en högre risk för brist. I synnerhet äldre vuxna, de som vistas i solen lite (begränsad solexponering), människor som är överviktiga eller människor med mörk hy – löper större risk att ha en brist på detta viktiga vitamin.

 

Vitamin D3 & Vitamin D2 – vad är skillnaden?

Så vad är skillnaden mellan vitamin D2 och vitamin D3? D-vitamin finns i två former: vitamin D2 (ergokalciferol) och vitamin D3 (kolecalciferol). Vitamin D3 finns främst i animaliska livsmedel, såsom fisk, lever, ägg och fiskleverolja. Vitamin D3 i kosttillskott kan komma både från animalier (oftast från fårull) eller från vegetabilier, som t.ex. lav eller alger. Vitamin D2 förekommer mestadels i svamp, samt livsmedel berikade med vitamin D2, samt i kosttillskott.

Den största skillnaden mellan vitamin D2 och vitamin D3 ligger faktiskt i det sätt som de metaboliseras i kroppen. En studie publicerad i ”Journal of endocrinology and metabolism” fann att vitamin D3 ökade D-vitaminnivån i blodet dubbelt så effektivt som vitamin D2 (1).

Av denna anledning, så rekommenderas ett kosttillskott med vitamin D3, då det optimerar absorptionen i kroppen och ger mest valuta för pengarna. Ett kosttillskott med vitamin D3 är även ett effektivt sätt att öka kalciumabsorptionen i kroppen och främja skeletthälsan, för att nämna några fördelar.

 

Fördelar med vitamin D:

  1. Främjar viktminskning
  2. Boostar styrkan i skelettet
  3. Förbättrar immunförsvaret
  4. Förbättrar mental hälsa och välmående
  5. Kan hjälpa till att bekämpa cancerceller

 

1. Främjar viktminskning

Viktkontroll är en av de mest populära anledningarna till att inta ett kosttillskott med vitamin D. Intressant nog, så visade studier att D-vitaminnivåerna tenderade att vara lägre hos personer med en högre mängd kroppsfett (2).

Viss forskning tyder också på att ett kosttillskott med D-vitamin kan stötta viktminskning och öka fettförbränningen. Till exempel, en studie som utfördes av ”The Department of Social and Preventive Medicine at Laval universitet in Canada”, visade att ett kosttillskott med kalcium och vitamin D ökade viktminskningen och fettförbränningen jämfört med en kontrollgrupp (3).

 

2. Boostar styrkan i skelettet

Vitamin D är absolut nödvändigt när det gäller skelettets hälsa. I själva verket så är rakitis en av de allvarligaste symptomen vid vitamin D brist hos barn. Rakitis är ett tillstånd som kännetecknas av ett mjukt och missformat skelett. Ett av sätten som vitamin D ökar skelettets styrka på, är att främja absorptionen av kalcium, som är en mineral. Vitaminet är också involverat i metabolismen av fosfor, som är en annan viktig mineral, som är viktig för skelettet.

 

3. Förbättrar immunförsvaret

En av de mest imponerande fördelarna med vitamin D är dess förmåga att förstärka immunitet och skydda mot infektion. En brist på detta viktiga näringsämne kan leda till långsam sårläkning och öka risken för infektion. Vitamin D är också integrerad i funktionen av immunceller i kroppen (4). En annan studie visade även att lägre nivåer av D-vitamin i serum är förknippat med en högre risk för luftvägsinfektioner, vilket också visar hur avgörande detta vitamin är för immuniteten (5).

 

4. Förbättrar mental hälsa och välmående

Viss forskning visar att D-vitamin kan vara till fördel för att öka den mentala hälsan och hjärnkapaciteten. Studier har visat att D-vitaminets status potentiellt kan kopplas till depression, ångest, Alzheimers sjukdom, bipolär sjukdom och schizofreni (6, 7, 8, 9, 10).

En annan studie utförd av ”Washington University School of Medicine” visade att låga nivåer av D-vitamin var förknippat med dåligt humör och nedsatt kognitiv prestanda hos äldre vuxna (11).

 

5. Kan hjälpa till att bekämpa cancerceller

Även om forskningen fortfarande är begränsad gällande exakt hur vitamin D kan påverka cancertillväxt hos människor, så tyder in vitro-forskning på att det kan påverka flera aspekter av cancerutveckling, inklusive tumörtillväxt och celldöd. Andra studier har visat att D-vitaminbrist kan kopplas till en högre risk för vissa typer av cancer, inklusive bröstcancer, prostatacancer, kolorektal cancer (tjock- och ändtarmscancer), äggstockscancer, njurcancer och magcancer. Emellertid, så behövs fortfarande ytterligare forskning för att avgöra om andra faktorer också kan vara inblandade, förutom vitamin D nivåerna.

 

Livsmedel rika på vitamin D

  • Ål
  • Vegetabiliskt matfett
  • Sik
  • Sill
  • Trattkantareller
  • Strömming
  • Abborre
  • Lax
  • Rapsolja
  • Hälleflundra
  • Pangasius
  • Öring
  • Fiskrom
  • Tonfisk
  • Torsk
  • Gös
  • Ägg (äggulan)

 

Hur tillgodoser man kroppens behov av vitamin D?

Solexponering är ett av de enklaste och mest effektivaste sätten för att tillgodose behovet av vitamin D. För de flesta personer, så räcker det med 5–30 minuters solexponering, två gånger i veckan för att möta behovet av D-vitamin. Men för andra kan det vara svårt att få tillräckligt med D-vitamin enbart från solljus, särskilt under vintern eller om du bor i vissa geografiska områden. Äldre vuxna och de med mörk hud kan inte heller syntetisera (tillverka) D-vitamin i huden så effektivt och kan därför behöva inkludera andra källor till D-vitamin i kosten för att uppfylla behovet av vitaminet.

Förutom att inkludera en mängd vitamin D från livsmedel, så kan ett kosttillskott med vitamin D vara väldigt bra. Välj ett kosttillskott med vitamin D3-formen, då det tas upp mer effektivt i blodet än ett kosttillskott med vitamin D2-formen.

 

Kosttillskott med vitamin D3

Kosttillskott med vitamin D3 är ett snabbt och bekvämt sätt att tillgodose vitamin D behovet, speciellt om du har en ökad risk för brist. Om du väljer att köpa ett kosttillskott med vitaminet, se till att välja vitamin D3 istället för vitamin D2 för att maximera absorptionen och få mest valuta för pengarna. Du bör också ta D-vitamin i samband med en måltid, eftersom vitaminet behöver fett för att absorberas i kroppen.

Du kanske undrar hur mycket D-vitamin du bör inta varje dag? För närvarande är det dagliga rekommenderade intaget för D-vitamin följande:

  • 10 mikrogram: spädbarn 0–12 månader
  • 10 mikrogram: barn och vuxna 1–75 år
  • 20 mikrogram: vuxna över 75 år
  • 20 mikrogram: vuxna med lite eller ingen solexponering

 

Emellertid så tror vissa att det rekommenderade intaget av vitamin D bör vara ännu högre, och kosttillskott innehåller ofta doser på upp till 5,000 IE (125 mikrogram) per dag. Därför är det allra säkrast att göra ett blodprov för att hålla koll på dina D-vitamin nivåer, så att du varken har brist eller överdoserar ditt intag av detta viktiga vitamin. Ett blodprov gör du lätt hos BLODKOLLEN.

 

Risker och biverkningar av för högt intag av vitamin D

Kan man överdosera vitamin D? Och vad händer om man intar för mycket vitamin D? Även om den övre gränsen för D-vitamin för närvarande är satt till 4.000 IE (100 mikrogram) per dag, så tror forskare att doser på upp till 10.000 IE (250 mikrogram) per dag kan tas utan symtom på toxicitet.

Emellertid så är det viktigt att inte inta för stora mängder D-vitamin. Några av de potentiella biverkningarna med vitamin D inkludera buksmärtor, kräkningar, illamående och förvirring. Om du märker några negativa biverkningar efter att du börjat med ett kosttillskott med D-vitamin, så avbryt användningen och testa dina nivåer av vitamin D i blodet, hos BLODKOLLEN.

Slutligen och återigen, se till att ha koll på dina D-vitamin nivåer, innan och under tiden som du tar ett kosttillskott med vitamin D, detta gäller speciellt om du har några underliggande hälsotillstånd. D-vitamin kan förvärra symtom som orsakas av problem vid exempelvis njursjukdom och hyperparatyreoidism (onormalt stor aktivitet i bisköldkörtlarna), eftersom det ökar kalciumabsorptionen i kroppen. 

 

GODKÄNDA HÄLSOPÅSTÅENDEN FÖR VITAMIN D, ENLIGT EU-LAGSTIFTNINGEN:

  1. D-vitamin bidrar till normal absorption/användning av kalcium och fosfor

  2. D-vitamin bidrar till normala kalciumnivåer i blodet

  3. D-vitamin bidrar till att bibehålla normal benstomme

  4. D-vitamin bidrar till att upprätthålla normal muskelfunktion

  5. D-vitamin bidrar till att bibehålla normala tänder

  6. D-vitamin bidrar till immunsystemets normala funktion

  7. D-vitamin har en roll i celldelningsprocessen

 

Skribent: Natalie Rovaniemi, näringsfysiolog/nutritionist med en magisterexamen i nutrition - VD och grundare av Celloptimum

 

 

 



2021-02-03

Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen