SvenskaEnglish

 ALLTID FRI FRAKT ÖVER 799 KR & SNABBA LEVERANSER     

KOLLAGEN - ÄGG BOOSTAR DITT KOLLAGEN

KOLLAGEN - ÄGG BOOSTAR DITT KOLLAGEN

Ägg anses vara en av de hälsosammaste livsmedel som finns. Ägg är fullproppade med protein och innehåller alla de essentiella (livsnödvändiga) aminosyrorna kroppen behöver, tillsammans med vitaminer och mineraler.

Just äggvitan är den del av ägget som innehåller cirka 90% av äggets protein och ger även alla de aminosyror som krävs för att din kropp ska fungera optimalt. Detta gör äggvitan till en komplett proteinkälla. Essentiella aminosyror kan inte produceras av människokroppen, så de måste tillföras via kosten.

De 9 essentiella aminosyrorna är:

  • Valin
  • Fenylalanin
  • Histidin
  • Isoleucin
  • Leucin
  • Lysin
  • Metionin
  • Treonin
  • Tryptofan
  • För barn är även aminosyran arginin essentiell

Med några få undantag, saknar växtbaserade livsmedel en eller flera av dessa essentiella aminosyror. Livsmedel från kött, fisk, kyckling, ägg och mjölkprodukter, å andra sidan, innehåller alla essentiella aminosyror och är kompletta proteinkällor.

 

ÖVRIGA AMINOSYROR – ICKE ESSENTIELLA AMINOSYROR

De övriga aminosyrorna som ingår i kroppens proteiner kan kroppen bilda själv, antingen ur andra aminosyror eller ur mellanprodukter i ämnesomsättningen som inte är aminosyror. De kallas för icke-essentiella aminosyror. Endast de aminosyror som kroppen kan bilda ur icke-aminosyror är sant icke-essentiella.

Många av de så kallade icke-essentiella aminosyrorna bildar dock kroppen med andra aminosyror som råvaror. En brist på en aminosyra kan alltså leda till att andra, normalt icke-essentiella aminosyror, blir essentiella. På detta sätt är t.ex. aminosyran tyrosin normalt icke-essentiell, eftersom kroppen kan bilda den ur fenylanin. Vid en fenylalaninbrist kan dock kroppen inte längre bilda tyrosin, som alltså blir essentiell. Aminosyror som är icke-essentiella endast under förutsättning att en annan aminosyra finns tillgänglig kallas för villkorligt icke-essentiella aminosyror eller semi-essentiella aminosyror. Totalt 6 av de icke-essentiella aminosyrorna är villkorligt icke-essentiella.

De 6 villkorligt icke-essentiella aminosyrorna är:

  • Glutamin
  • Glycin
  • Prolin
  • Arginin
  • Tyrosin
  • Cystein

 

ÄGG BOOSTAR DITT KOLLAGEN

Ägg innehåller rikliga mängder av aminosyrorna glycin och prolin, som är huvudkomponenterna i kollagen. Genom att äta ägg ger du kroppen de aminosyror som behövs för att bygga upp ditt kollagen.

Aminosyrorna glycin, prolin och hydroxyprolin utgör cirka 50% av de aminosyror som bygger upp ditt kollagen! Faktum är att varje tredje till fjärde aminosyra i kollagen är glycin, vilket gör just glycin till den mest rikliga aminosyran i kroppens kollagen!

 

VARFÖR ÄR JUST DESSA TRE AMINOSYROR SÅ VIKTIGA FÖR KOLLAGENETS STRUKTUR?

För att förstå varför glycin, prolin och hydroxyprolin är så viktiga för din hud, så kommer här en enkel förklaring. Det extracellulära proteinet kollagen (som bland annat förekommer rikligt i huden, men även i ben, senor, brosk och tänder, men även i många andra organ/vävnader) består av tre spiralformade (helixar) polypetidkedjor som är rika på glycin, prolin och hydroxyprolin (hydroxyprolin är ett derivat från aminosyran prolin). Kollagenhelixen saknar vidare vätebindningar och stabiliseras istället av en specifik bindning som består av prolin och hydroxyprolin. Mellan helixarna uppstår däremot vätebindningar. Glycin fyller sedan insidan av spiralen.

Äter du inte animalier eller ägg, men fisk, så kan du se till att boosta upp dina kollagennivåer med ett kosttillskott från fisk istället!

 

Skribent: Natalie Rovaniemi, näringsfysiolog/nutritionist med en magisterexamen i nutrition - VD och grundare av Celloptimum

 

 

 



2020-04-29

Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen