SvenskaEnglish

 ALLTID FRI FRAKT ÖVER 799 KR & SNABBA LEVERANSER     

KOLLAGEN & TRE VIKTIGA MINERALER

KOLLAGEN & TRE VIKTIGA MINERALER

Det vanligaste proteinet i kroppen, kollagen spelar en central roll för kroppens alla vävnader. Kollagenets starka och elastiska fibrer bildar en ”byggnadsställning” som stöder dina vävnader och ”klistrar” ihop dina celler. Kollagen är en viktig komponent i bindväv som hud, senor, ligament och brosk. Din kropp är beroende av flera näringsämnen från din kost för att producera kollagen, inklusive ett antal väsentliga mineraler.

 

MANGAN

Mangan stödjer en hälsosam kollagenproduktion. Kollagen innehåller prolin, en aminosyra som hjälper till att ge kollagenfibrerna sin form. Mangan aktiverar enzymer som dina celler använder för att göra prolin. Mangan är till exempel även viktigt för kroppens omsättning av kolhydrater och protein.

 

I VILKA LIVSMEDEL FINNS MANGAN?

Mangan förekommer naturligt i berggrunden och sprids via grundvattnet. Mangan finns främst i livsmedel från växtriket som till exempel brunt ris, pekannötter, havregryn, grönt te och bladgrönsaker. Vi får också i oss mangan genom dricksvattnet.

 

HUR MYCKET MANGAN BEHÖVER VI VARJE DAG?

Mangan som näringsämne behövs i små mängder. Om man äter vanlig mat får man i sig tillräckligt med mangan. I de nordiska näringsrekommendationerna anges inget rekommenderat intag (RI) för mangan, eftersom det saknas underlag för att fastställa det. Inte heller den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten (Efsa), anger någon rekommendation.

 

KOPPAR

Koppar spelar också en roll för kollagenproduktionen. Det aktiverar ett enzym som krävs för att kroppen ska kunna aktivera kollagenet i kroppen. När enzymet är aktivt tvärbinder det kollagenet med andra stödjande fibrer som hjälper till att bilda ”ställningar” som stöder dina vävnader. På grund av sin roll i kollagenproduktionen, så håller koppar din hud, hår, naglar, leder, ben, tänder och tandkött, mage och tarmar friska! Förutom att mineralen är viktig för ett enzym som krävs för optimala kollagennivåer, så ingår det även i en rad enzymer som hjälper ämnesomsättningen, samt omsättningen av järn i kroppen.

 

I VILKA LIVSMEDEL FINNS KOPPAR?

Koppar finns i alla livsmedel men högst halter finns i lever och inälvsmat, skaldjur som ostron och krabba, nötter som cashewnötter, och kakao. Mer måttliga halter finns i kött, fisk, grönsaker och spannmål. Vi får även i oss koppar genom dricksvattnet.

 

HUR MYCKET KOPPAR BEHÖVER VI VARJE DAG?

Det rekommenderade intaget av koppar varierar med kön och ålder men ligger på  0,9 mg för både kvinnor och män.

 

ZINK

Konsumera zink för att stödja en hälsosam kollagenproduktion. Zink fungerar som en kofaktor vid kollagenproduktionen, vilket innebär att det aktiverar proteiner som är essentiella för kollagensyntesen. Det aktiverar också ett protein som kallas kollagenas som gör att dina celler kan ”bygga om” kollagen vid sårläkning. Förutom att zink är viktigt för en optimal kollagenproduktion, så ingår det i 100-tals olika enzymer i kroppen som påverkar omsättningen av proteiner, kolhydrater, fett, nukleinsyror och vissa vitaminer som till exempel vitamin A. Zink behövs även för immunsystemet.

 

I VILKA LIVSMEDEL FINNS ZINK?

Kött, mejeriprodukter, fullkornsprodukter och inälvsmat är bra källor till zink. Upptaget av zink underlättas av animaliska proteiner. Även musslor, ostron, ost, och nötter som cashewnötter och mandlar är rika på zink.

 

HUR MYCKET ZINK BEHÖVER VI VARJE DAG?

Det rekommenderade intaget av zink varierar med kön och ålder och ligger på 7 mg för kvinnor och 9 mg för män.

 

KOMBINERA MAT SOM ÄR RIK PÅ DESSA TRE MINERALER

Kombinera mat som är rik på koppar, mangan och zink för att stödja en hälsosam kollagenproduktion. Blanda pekannötter, cashewnötter och mandlar för ett mineralfyllt mellanmål, och häll på din yoghurt. Grönsaker och frukter innehåller vitamin C, som är en viktig vitamin för att kroppen ska kunna tillverka kollagen. Så se till att få i dig frukt och grönsaker varje dag, för att hålla dina nivåer av kollagen optimala!

 

Skribent: Natalie Rovaniemi, näringsfysiolog/nutritionist med en magisterexamen i nutrition - VD och grundare av Celloptimum

 

 

 



2020-05-04

Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen