SvenskaEnglish

ALLTID FRI FRAKT & SNABBA LEVERANSER

STELA LEDER - DE BÄSTA KOSTTILLSKOTTEN

STELA LEDER - DE BÄSTA KOSTTILLSKOTTEN

Stela leder är ett vanligt symptom som också kan förknippas med smärta. Om lederna är stela kan man uppleva att rörligheten i kroppen är försämrad (1). Smärtande och stela leder kan till exempel bero på reumatism (2) eller artrit, men symptomen kan även uppstå om man har en stillasittande livsstil (3). Vidare har stelhet kopplats till olika tillstånd som uppstår då man åldras. Exempelvis kan skador man fått tidigare i livet orsaka stelhet och smärta i leder när man blir äldre. Stelhet i lederna är också den främsta orsaken till funktionsnedsättning hos äldre individer (1).

Det finns olika behandlingar för att lindra stelhet och smärta i leder. I den här artikeln kommer vi gå igenom vilka kosttillskott som kan hjälpa vid dessa symptom.

 

DE BÄSTA KOSTTILLSKOTTEN FÖR STELA LEDER

Nedan listar vi några olika kosttillskott som visat sig ha positiva effekter mot stela och/eller smärtande leder.

 

1. KOLLAGEN

Kollagen förekommer i kroppens bindväv, exempelvis i leder och brosk, samt i extracellulära matrix, dvs i den substans som finns mellan cellerna (4). Kosttillskott med kollagen från fisk har visats kunna behandla stela och/eller smärtande leder, exempelvis vid artros (5). Liknande resultat har påvisats för andra typer av kollagen, såsom typ II kollagen (5, 6) och hydrolyserat typ I kollagen (6). Man tror att detta dels kan bero på att kollagenet har en antiinflammatorisk effekt vilket är fördelaktigt vid dessa tillstånd.

 

2. HYALURONSYRA

Hyaluronsyra är en molekyl som förekommer, precis som kollagen, naturligt i extracellulära matrix i kroppen. Det finns även höga nivåer av hyaluronsyra i brosk och ledvätska, och man tror att det har en viktig roll för att “smörja lederna” (7). Förutom att hyaluronsyra finns naturligt i kroppen brukar det även användas i hudvård och i kosttillskott.

Olika inflammatoriska mekanismer som är involverade i artros anses kunna hämmas av högmolekylär hyaluronsyra (7). I ett flertal kliniska studier har man också sett att kosttillskott med hyaluronsyra har lindrat symptomen hos personer som lidit av smärta i knät. Kosttillskotten verkade inte heller orsaka några biverkningar hos studiedeltagarna som behandlades med hyaluronsyra i dessa studier (8).

 

3. KONDROITIN

Kondroitin är ett ämne som finns naturligt i brosk och bindväv i kroppen. Det brukar även användas som kosttillskott vid olika besvär i lederna. Kondroitin har dessutom i ett flertal studier visats kunna reducera smärta hos människor som lider av artros, då man jämfört personer som fick ta kosttillskott med kondroitin med personer som endast fick placebo. Denna effekt sågs även då kondroitin kombinerades med glukosamin*. Forskarna som sammanställde dessa studier poängterar dock att fler studier av högre kvalitet behövs för att undersöka vilken roll kondroitin skulle kunna ha vid behandling av artros (9).

*Precis som kondroitin är glukosamin ett kroppseget ämne. Glukosamin har en funktion i bildandet av brosk och senor. 

 

4. SVAVEL (METYLSULFONYLMETAN, MSM)

Svavel brukar säljas som kosttillskott i form av metylsulfonylmetan, förkortat MSM. Det är en naturligt förekommande organisk form av svavel, och användningen av MSM har kopplats till förbättringar vid bland annat inflammation, oxidativ stress, samt muskel- och ledsmärta. Detta beror sannolikt på att MSM har antiinflammatoriska och antioxidativa effekter (10).

I en studie undersökte man om ett kosttillskott som innehöll MSM, C-vitamin och kollagen kunde förbättra funktionen av lederna hos 100 personer över 50 års ålder med minst ett symptom relaterat till degenerativ ledsjukdom. Dessa symptom inkluderade stelhet, smärta och svullnad i lederna, samt om de hade svårigheter med att gå, eller att ta sig upp från sängen eller ned för trappor. Studiedeltagarna fick ta kosttillskottet under 12 veckor, och resultaten visade att kosttillskottet gav lindring av dessa symptom och hade positiva resultat på funktionen av lederna (11). Vidare såg man i en annan studie att personer som fick kosttillskott med 3 g MSM om dagen, 3 veckor innan ett maraton, fick lägre nivåer av smärta i muskler och leder efter utövad träning, jämfört med personer som endast fick placebo. Detta resultat var dock inte statistiskt signifikant, utan endast kliniskt signifikant* (12).

 

Livsmedel som är rika på svavel är bland annat ägg, lök, vitlök, purjolök. Grönsaker från kålsläktet, såsom broccoli, blomkål, grönkål, röd- och vitkål innehåller också rikligt med svavel.

*Är ett resultat statistiskt signifikant betyder det att resultatet sannolikt inte beror på slumpen, något man inte kunde bevisa i denna studie. Dock var resultatet kliniskt signifikant, vilket betyder att resultatet hade en viktig effekt för patienterna.

 

5. C-VITAMIN (ASKORBINSYRA)

C-vitamin (även kallat askorbinsyra) kan hjälpa till att bidra till friska leder och dämpa ledinflammation och anses vara fördelaktigt för de flesta vid artros i ett tidigt stadie (13). Dessutom behövs C-vitamin för att kroppen ska kunna tillverka kollagen. Som vi tidigare nämnt är kollagen en viktig komponent i bindväv, såsom i brosk och leder.

Vill du få i dig C-vitamin via maten kan du bland annat äta kiwi, broccoli, paprika, apelsiner och andra citrusfrukter, samt svarta vinbär.

 

6. GURKMEJA (KURKUMIN)

Gurkmeja innehåller kurkumin som är en polyfenol och bidrar till rotens gyllene färg. Inom kinesisk medicin och Ayurveda har gurkmeja länge använts på grund av dess antiinflammatoriska egenskaper (14). Gurkmeja har dock inte bara en antiinflammatorisk effekt, utan kan även verka antioxidativt och fånga upp fria radikaler (15).

Det finns vetenskapliga evidens för att intag av kosttillskott med 1000 mg gurkmejaextrakt (i form av kurkumin) om dagen i 8–12 veckor kan lindra symptomen vid artrit. Framför allt var det symptom såsom smärta och inflammations-relaterade symptom som gurkmejaextraktet förbättrade hos deltagarna i studierna där kosttillskottet testades (14). Dessutom har studier på kurkumin visat positiva effekter hos personer med reumatism (15). Det är dock viktigt att påpeka att kurkumin har låg biotillgänglighet* i kroppen. När kurkumin/gurkmeja kombineras med piperin, som finns i svartpeppar, ökar dock biotillgängligheten av kurkumin (16).

Användningen av gurkmeja anses vara säker under en längre period, men biverkningar i form av lätt illamående och diarré har påträffats vid höga doser på 8–12 g (14).

*Biotillgänglighet är ett begrepp som används för att beskriva hur stor andel av ett ämne som tar sig in i systemkretsloppet i kroppen, alltså blodet.

 

Skribent: Michaela, näringsfysiolog/nutritionist med en kandidatexamen i nutrition.



2021-10-11

Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen