SvenskaEnglish

 ALLTID FRI FRAKT ÖVER 799 KR & SNABBA LEVERANSER     

DIET & VIKT

Vi erbjuder CLEAN LABEL kostttillskott formulerade för att supporta en hälsosam ämnesomsättning och viktkontroll, uthållighet, energi och muskelåterhämtning. Utvecklade specifikt för dig som vill gå ner i vikt eller bibehålla en sund och hälsosam vikt.

Visste du att kollagenprotein är ett av de mest mättande protein som finns, och kan hjälpa till att främja viktminskning? Proteinintag har studerats i större omfattning för dess förmåga att öka viktminskning, minska aptiten och ge mättnadskänsla. Den särskiljande strukturen hos kollagenprotein har studerats och setts ge större mättnadskänsla än andra proteintyper – inklusive vassle och sojaprotein – i samma mängd. Kollagenets unika aminosyraprofil gör det också möjligt att undertrycka aptiten och främja mager kroppsmassa. Läs mer om kollagenets viktminsknings fördelar längre ner på sidan, och varför du kanske ska överväga att börja äta kollagen för en ökad viktminskning. Du kommer bli förvånad över kollagenets viktminskningsfördelar!

MCT - fett med hälsofördelar

Intresset för MCT-fett har ökat snabbt under de senaste åren. MCT (medium chain triglycerides) står för medellånga triglycerider.

Många förespråkare promotar att MCT-fett kan hjälpa till vid viktminskning.

Dessutom så har MCT-fett blivit ett populärt kosttillskott bland idrottare och kroppsbyggare.

Den här artikeln förklarar allt du behöver veta om MCT-fetter.

 

VAD ÄR MCT?

Medellånga triglycerider (MCT-fett: medium chain triglycerides) är fetter som finns i livsmedel, som exempelvis kokosnöt. De metaboliseras annorlunda i kroppen än de långkedjiga triglyceriderna (LCT: long chain triglycerides) som finns i de flesta andra livsmedel.

Triglycerider är uppkallade efter deras kemiska struktur, och mer specifikt efter längden på deras fettsyrakedjor. Alla triglycerider består av en glycerolmolekyl och tre fettsyror. Alla triglycerider består av en blandning av olika mättade, enkelomättade och fleromättade fettsyror. Däremot är proportionerna specifika för olika fettråvaror.

MCT-fett som kosttillskott innehåller medellånga fettsyror med många hälsofördelar.

En triglycerid är helt enkelt den tekniska termen för fett. Triglycerider har två huvudsyften. De används antingen av kroppen som energi eller lagras som kroppsfett.

Majoriteten av fettet i kosten består av långkedjiga fettsyror, som innehåller 13-21 kolatomer. Kortkedjiga fettsyror har färre än 6 kolatomer.

De medellånga fettsyrorna i MCT-fetterna innehåller 6–12 kolatomer.

Följande MCT-fetter är de huvudsakliga:

  • C6: kapronsyra eller hexansyra
  • C8: kaprylsyra eller oktansyra
  • C10: kaprinsyra eller dekansyra
  • C12: laurinsyra eller dodekansyra

Vissa experter hävdar att C6, C8 och C10, återspeglar definitionen av MCT-fetter mer exakt än C12 (laurinsyra) (1).

Många av de hälsoeffekter som beskrivs nedan gäller inte laurinsyra.

 

MEDELLÅNGA TRIGLYCERIDER METABOLISERAS ANNORLUNDA

Med tanke på den kortare kedjan av fettsyror som MCT-fetter har så bryts de snabbt ner för att absorberas i kroppen.

Till skillnad från längre fettsyror så går MCT-fetterna direkt till levern, där de kan användas som en omedelbar energikälla eller förvandlas till ketoner. Ketoner är ämnen som produceras när levern bryter ner stora mängder fett.

I motsats till vanliga fettsyror kan ketoner ”gå från” blodet direkt till hjärnan. Detta ger en alternativ energikälla för hjärnan, som vanligtvis använder glukos som bränsle (2).

Observera: Ketoner tillverkas bara när kroppen har brist på kolhydrater, till exempel om du går på en ketogen diet. Hjärnan föredrar alltid att använda glukos som bränsle i stället för ketoner.

Eftersom kalorierna i MCT-fett omvandlas mer effektivt till energi och används av kroppen, så är de mindre benägna att lagras som fett. Med det sagt, så behövs däremot ytterligare studier för att få bekräftat att de kan hjälpa till vid viktminskning (3).

Eftersom MCT-fett smälter snabbare än LCT-fett, så användas de som energi först. Om det däremot finns ett överskott av MCT-fett, så kommer det att lagras som kroppsfett.

 

KÄLLOR TILL MEDELLÅNGA TRIGLYCERIDER – MCT:s (MCT-fett)

Det finns två huvudsakliga sätt att öka intaget av MCT-fett; från livsmedel eller från kosttillskott som innehåller MCT-fett.

LIVSMEDELSKÄLLOR

Följande livsmedel är de rikaste källorna till triglycerider med medellånga fettsyror, inklusive laurinsyra, och listas tillsammans med deras procentuella sammansättning av MCT-fett:

  • Kokosnötsolja: 55%
  • Palmkärnolja: 54%
  • Mjölk med hög fetthalt: 9%
  • Smör: 8%

Även om källorna ovan är rika på MCT-fett, så varierar deras sammansättning. Till exempel innehåller kokosnötsolja alla fyra typerna av MCT-fett, plus en liten mängd LCT-fett.

Dess MCT-fett består dock av större mängder laurinsyra (C12) och mindre mängder av fettsyrorna (C6, C8 och C10). Faktum är att kokosnötsolja innehåller cirka 42% laurinsyra, vilket gör den till en av de bästa naturliga källorna till denna fettsyra.

Jämfört med kokosnötsolja tenderar mejerikällor att ha en högre andel C6, C8 och C10 fettsyror och en lägre andel laurinsyra (C12).

I mjölk utgör C6, C8 och C10 fettsyrorna cirka 4-12% av alla fettsyror, och laurinsyra (C12) utgör cirka 2-5% av alla fettsyror.

 

MCT-FETT

MCT-fett är en mycket koncentrerad källa till medellånga triglycerider.

MCT-fett tillverkas via en process som kallas fraktionering. Det innebär att man extraherar och isolerar MCT-fett från exempelvis kokosnöt eller palmkärnolja.

MCT-FETT innehåller i allmänhet antingen 100% kaprylsyra (C8), 100% kaprinsyra (C10) eller en kombination av dessa två.

Kapronsyra (C6) ingår normalt inte på grund av dess obehagliga smak och lukt. Samtidigt saknas laurinsyra (C12) ofta eller förekommer i endast små mängder.

Många förespråkare marknadsför MCT-fett som bättre än kokosnötsolja som råvara eftersom kaprylsyra (C8) och kaprinsyra (C10) tros absorberas och metaboliseras snabbare till energi, jämfört med laurinsyra (C12).

 

KOSTTILLSKOTT ELLER LIVSMEDEL MED MCT-FETT?

Den bästa källan till MCT-fett beror på dina mål och önskat intag av medellånga triglycerider.

Det är inte klarlagt vilken dos som behövs för att få potentiella fördelar. I studier varierar doserna från 5–70 gram MCT-fett dagligen.

Om du strävar efter att uppnå en övergripande god hälsa, så räcker det förmodligen att inta kokosnötsolja eller palmkärnolja i din kost/matlagning.

Emellertid, om du vill ha i dig högre doser av medellånga fettsyror, så bör du överväga att inta ett kosttillskott med MCT-fett.

En av de bästa sakerna med MCT-fett är att fettet praktiskt taget inte har någon smak eller lukt. Det kan konsumeras direkt från burken eller blandas ner i mat eller dryck. Att inta MCT-fett tillsammans med kollagen är den ultimata skönhets- och hälsodrycken! Speciellt i samband med att du vill gå ner i vikt, eller tänker på att minska ditt intag av kolhydrater.

 

MCT-FETT KAN HJÄLPA TILL VID VIKTMINSKNING

Även om forskning har visat blandade resultat kring MCT-fett och viktminskning, så finns det flera sätt på vilka MCT-fett kan hjälpa till vid viktminskning:

Lägre energitäthet. MCT-fett ger cirka 10% färre kalorier än LCT-fett, eller 8,4 kalorier per gram för MCT jämfört med 9,2 kalorier per gram för LCT-fett (4). Observera dock att de flesta matlagningsoljor innehåller både MCT-fett och LCT-fett.

Öka mättnadskänslan. En studie där man jämförde intaget av MCT-fett med LCT-fett visade att MCT-fett gav större ökning av peptid YY (PYY) och leptin, två hormoner som hjälper till att minska aptiten och öka mättnadskänslan (5).

Fettinlagring. Med tanke på att MCT-fett absorberas och metaboliseras snabbare än LCT-fett, så används MCT-fettet som energi först snarare än att lagras som kroppsfett. MCT-fett kan dock också lagras som kroppsfett om ett överskott konsumeras (6).

Bränn kalorier. Flera studier visar att MCT-fett (främst fettsyrorna C8 och C10) kan öka kroppens förmåga att bränna fett och kalorier (7, 8, 9).

Ökad fettförbränning. En studie fann att en MCT-rik kost ökade fettförbränningen och därmed den mängden fett som kroppen blev av med, jämfört med en kost som innehöll mer LCT-fett. Dessa effekter kan dock försvinna efter 2–3 veckor när kroppen har anpassat sig (10).

Tänk dock på att många av dessa studier har testats på ett mindre antal personer, och inte tar hänsyn till andra faktorer, inklusive fysisk aktivitet och total kaloriförbrukning.

 

MCT-FETT KAN FÖRBÄTTRA PRESTATIONEN VID FYSISK AKTIVITET

MCT-fett tros öka orken/nivån av energi, under högintensiv träning och kan fungera som en alternativ energikälla, och spara på glykogendepåerna.

Flera studier tyder på att MCT-fett kan öka uthålligheten och erbjuda fördelar för idrottare på lågkolhydratdieter.

En studie fann att möss som utfodrats med en kost rik på medellånga triglycerider presterade mycket bättre i sim-tester än möss som utfodrades med en diet rik på LCT-fett (11).

Dessutom visade en studie att en kost som innehöll MCT-fett istället för LCT-fett, under en period på 2 veckor, resulterade i att friidrottare fick en ökad uthållighet och presterade bättre, vid högintensiv träning (12).

 

ANDRA POTENTIELLA FÖRDELAR MED MCT-FETT

Användningen av medellånga triglycerider (MCT-fett) har associerats med flera andra hälsofördelar.

KOLESTEROL

MCT-fett har kopplats till lägre kolesterolnivåer i både djur- och humanstudier.

Till exempel fann man i en djurstudie att administreringen av MCT-fett till möss hjälpte till att minska kolesterolnivåerna genom att öka utsöndringen av gallsyror (13).

I en annan studie på 40 kvinnor fann man att konsumtionen av kokosnötsolja tillsammans med en kalorifattig diet minskade det dåliga kolesterolet (LDL) och ökade det goda kolesterolet (HDL)(14).

Förbättringar av kolesterolvärdet kan leda till en minskad risk för hjärtsjukdomar på lång sikt.

DIABETES

MCT-fett kan också bidra till att sänka blodsockernivån. I en studie ökade dieter rika på MCT-fett insulinkänsligheten hos vuxna med typ 2-diabetes (15).

En annan studie på 40 personer med övervikt och typ 2-diabetes fann man att de som åt MCT-fett förbättrade de riskfaktorer som förknippas med diabetes. De minskade kroppsvikten, midjemåttet och insulinresistensen (16).

Dessutom fann en djurstudie att administrering av MCT-fett till möss som utfodrats med en fettrik diet hjälpte till att skydda mot insulinresistens och inflammation (1718).

HJÄRNANS FUNKTION

MCT-fett producerar ketoner, som fungerar som en alternativ energikälla för hjärnan och som därmed kan förbättra hjärnans funktion hos personer som följer ketogena dieter (definieras som ett kolhydratintag på mindre än 50 gram per dag).

Den senaste tiden har det funnits ett större intresse för användningen av MCT-fett för att hjälpa till att behandla eller förebygga hjärnsjukdomar som Alzheimers sjukdom och demens (17).

I en stor studie fann man att MCT-fett förbättrade inlärning, minne, och hjärnans bearbetning av information hos personer med mild till måttlig Alzheimers. Denna effekt observerades dock endast hos personer som inte hade APOE4-genvarianten (18).

 

ANDRA MEDICINSKA TILLSTÅND

Eftersom MCT-fett lätt absorberas och metaboliseras av kroppen, så har fettet använts i åratal för att behandla undernäring (malnutrition) och sjukdomstillstånd som hindrar näringsupptag.

Individer som lider av olika sjukdomstillstånd och som kan ha nytta av att inta MCT-fett i form av ett kosttillskott är följande:

  • De som lider av diarré
  • De som har steatorré (fettrik avföring beroende på malabsorption eller maldigestion)
  • De som har en leversjukdom

Patienter som genomgår tarm- eller magkirurgi kan också ha nytta av att inta ett kosttillskott med MCT-fett.

Bevis stöder också användningen av MCT-fett i ketogena dieter vid behandling av epilepsi (19).

 

TYP 1-DIABETES OCH MCT-FETT

Vissa källor avskräcker personer med typ 1-diabetes från att inta medellånga triglycerider (MCT-fett) på grund av den medföljande produktionen av ketoner.

Man tror att höga nivåer av ketoner i blodet kan öka risken för ketoacidos*, ett mycket allvarligt tillstånd som kan uppstå hos personer med typ 1-diabetes.

*Ketoacidos är ett livshotande tillstånd som beror på en kraftig frisättning av ketonkroppar så kallade acetonkroppar som gör att blodet blir surt. Det inträffar vid brist på insulin hos personer med typ 1-diabetes. Ketonkroppar frisätts i blodet när kroppen övergår till att använda fett som bränsle i stället för kolhydrater.

Näringsketosen som en lågkolhydratdiet orsakar är dock helt annorlunda än vid diabetisk ketoacidos, ett mycket allvarligt tillstånd som brist på insulin orsakar.

Hos personer med en välskött diabetes och hälsosamma blodsockernivåer förblir nivåerna av ketoner inom ett säkert intervall även under ketos.

 

KOLLAGEN FÖR ATT GÅ NER I VIKT

 

PROTEIN FRÅN KOLLAGEN GER STÖRRE MÄTTNADSKÄNSLA – ÄN PROTEIN FRÅN ANDRA KÄLLOR

Forskning har visat att kollagenprotein är mer mättande än andra proteintyper. En klinisk studie fann att kollagen gav 40 % högre mättnadskänsla än samma mängd protein från vassle, kasein eller soja. Försökspersonerna konsumerade även 20 % mindre mängd mat vid nästa måltid, efter att ha konsumerat kollagen, än de personer som konsumerade andra typer av protein (1).

 

KOLLAGEN KAN HJÄLPA TILL ATT MINSKA APTITEN

En fördel som kollagen har för att bidra till viktminskning, är att det kan hjälpa till att minska aptiten. I en studie med överviktiga personer och diabetes patienter fann man att ett intag av hydrolyserat kollagen stimulerade frisättningen av mättnadshormoner i blodet. Efter ett intag av kollagen hade personerna minskad aptit, vilket resulterade i ett minskat totalt intag av mat (2).

Dessa diabetes patienter, kunde gå ner i vikt genom att äta mindre, eftersom kollagenproteinet spelade en viktig roll för att minska aptiten.

 

KOLLAGEN KAN HJÄLPA TILL ATT BIBEHÅLLA MUSKELMASSAN

När vi åldras förlorar våra kroppar muskelmassa och ersätter den ofta med fettmassa.  Denna muskelförlust korrelerar med överskott av kväve i urinen och ett ökat kostbehov hos äldre människor. Forskning har visat att ett kollagentillskott kan vara effektivt för att hjälpa åldrande individer att bibehålla mager kroppsmassa och bevara kvävebalansen. I en studie bland äldre kvinnor visade de patienter som kompletterade sin kost med kollagenpeptider, bättre bevarande av mager kroppsmassa och bättre kvävebalans än patienter som fick komplettering i form av ett vassleprotein (3). Mer muskelmassa hjälper till med viktminskning, eftersom muskler bränner mer kalorier.

 

KOLLAGENPROTEIN KAN PÅVERKA VIKTMINSKNING POSITIVT

Att konsumera adekvata nivåer av protein är viktigt för att behålla en sund kroppssammansättning och stödja viktminskning. Protein är mer mättande än både kolhydrater och fett – och forskning har visat att konsumtionen av en proteinrik kost minskar det totala intaget av energi, genom att du känner dig mätt längre (4, 5). En klinisk studie visade att individer som ökade sitt proteinintag och konsumerade livsmedel med lägre glykemiskt index,  hade en mer signifikant viktminskning och bibehållen viktminskning längre, än individer som åt en kost med mindre andel protein – vilket styrker kollagenets effekt för en ökad viktminskning (8).

 

KOLLAGEN KAN HJÄLPA TILL MED ATT BLI AV MED CELLULITER

Genom att stärka huden, så spelar kollagen också en viktig roll när det gäller att ”gömma” celluliter. Celluliter blir mer synliga om vår hud är tunn, hängig och mindre elastisk. Kollagentillskott har kliniskt visat sig öka mängden kollagen i huden och förbättrar därmed hudens elasticitet och tjocklek, vilket spelar roll för att ”dölja” fettceller som ligger under huden (6, 7).

 

EN SAMMANFATTNING AV KOLLAGENETS FÖRDELAR FÖR VIKTMINSKNING

  • Kollagenprotein kan vara till hjälp för viktminskning, eftersom det ger en proteinkälla som hjälper till att bibehålla mättnad och främja viktminskning.
  • Kollagen är 40% mer mättande än andra proteiner.
  • Kollagenprotein och viktminskning kan fungera tillsammans eftersom kollagen minskar aptiten, vilket resulterar i ett minskat energiintag.
  • Kollagentillskott kan hjälpa till att bibehålla mager kroppsmassa.
  • Kollagen stärker hudens olika lager, vilket hjälper till att dölja, och att bli av med celluliter.
Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen