SvenskaEnglish

 ALLTID FRI FRAKT ÖVER 799 KR & SNABBA LEVERANSER     

HÅR

Påverkar din kost ditt hår? Om du inte får i dig tillräckligt med vissa viktiga näringsämnen, vitaminer och mineraler kan du löpa risk för håravfall, mindre glänsande hår och tunt hår.

Celloptimums kosttillskott är designade för att främja ett friskt, tjockt och glänsande hår!

Här är några näringsämnen som är viktiga för ett friskt hår:

KOLLAGEN

Kollagen kan främja friskt hår på en mängd olika sätt: aminosyrorna i kollagen används för att bygga hårproteiner och stärka huden där hårrötterna finns. Kollagen kan också förhindra hårsäcksskador och grått hår. Håravfall kan också vara direkt kopplat till våra naturliga kollagenlager. Det är därför många män och kvinnor upplever att håret blir tunnare när de åldras (kollagennivåerna i kroppen minskar efter 25 års ålder).

Kollagen består huvudsakligen av tre icke-essentiella aminosyror: prolin, glycin och hydroxiprolin och det är prolin, som också är huvudkomponenten i keratin, det fibrösa ullliknande ämnet som utgör vårt hår och våra naglar. Att konsumera prolinrikt kollagen ger vår kropp de byggstenar den behöver för att skapa hår.

KERATIN

Keratinprotein finns djupt nere i hårsäckarna där håret växer, och eftersom det är segt och fibröst ger det vårt hår dess styrka och struktur. Men även om detta protein finns i naturen är det nästan omöjligt att absorbera från mat och med tiden kan detta ta ut sin rätt på vårt hår, hud och naglar.

KISEL

Kisel stärker håret och förhindrar att håret blir tunnare. Kisel gör detta genom att leverera viktiga näringsämnen till dina hårsäckar. Som en bonus kan kisel också gynna din hud och dina naglar.

MELANIN

Melanin är ett naturligt pigment som bestämmer färgen på ditt hår. När produktionen av detta pigment minskar blir håret grått eller vitt. Eftersom dessa färger till stor del symboliserar åldrande så är många angelägna om att öka melaninproduktionen och bibehålla sin naturliga hårfärg.

FOLSYRA/VITAMIN B9 (FOLAT)

Hjälper håret att växa: Genom att generera nya celler hjälper folsyra till att keratinisera håret under aktiv hårtillväxt.

Förhindrar att håret blir grått i förtid: Folsyra bibehållhåller nivåerna av syrerika röda blodkroppar på en normal och stabil nivå. Utan folsyra kan dessa celler potentiellt överproduceras vilket kan resultera i pigmentförändringar i håret.

Förhindrar håravfall: När din kropp inte får i sig tillräckligt med folsyra, kommer kroppen att prioritera att skicka detta viktiga näringsämne till mer vitala organ, vilket skulle innebära att håret "får klara sig själv".

Gör håret tjockare: En folsyrabrist kan vara förknippad med tunnare hår.

Folsyra bidrar till glansigt hår: Normaliserade nivåer av folsyra är förknippade med välfördelade näringsämnen i hela kroppen. Ett friskt hår kan därför bli både glansigare och starkare.

Hjälper till att skapa röda blodkroppar: Framför allt hjälper folat till att skapa röda blodkroppar. Skapandet av röda blodkroppar behövs för att överföra näringsämnen i hela kroppen, samt ge syre och mineraler till snabbt delande celler, såsom hår.

VITAMIN B12 (KOBALAMIN)

Deoxiribonukleinsyra, allmänt känd som DNA, är informationen inom varje cell som bär instruktionerna för tillväxt, utveckling och funktion av alla kroppsceller, vävnader och organ. När cellen reproducerar sig måste den först göra en kopia av - eller replikera dess DNA. Hårväxt är beroende av syntes av DNA och tillräckligt med vitamin B12, bland andra näringsämnen. Så ett potentiellt tecken på vitamin B12-brist är håravfall.

BIOTIN

Biotin (vitamin B7) är viktigt för cellerna i din kropp. Låga nivåer av biotin kan orsaka håravfall, hudutslag och sköra naglar.

JÄRN

Röda blodkroppar behöver järn för att transportera syre. Låga nivåer kan orsaka järnbristanemi. Symtom inkluderar trötthet, blek hud och håravfall.

C-VITAMIN

C-vitamin är viktigt för att din tarm ska kunna ta upp järn.

VITAMIN D

Du kanske redan vet att vitamin D är viktigt för skelettet. Men visste du att låga nivåer av vitamin D är kopplat till håravfall? Din hud producerar D-vitamin när huden nås av solljus, men många människor kan inte få i sig tillräckligt av vitamin D via solen enbart. Att ta magnesium med vitamin D kommer att öka biotillgängligheten.

ZINK

Zink kan spela en nyckelroll för att göra proteiner i ditt hår och andra celler. Din kropp kan inte tillverkar zink själv, så du måste få det från mat eller kosttillskott. Tecken på låga zinknivåer inkluderar håravfall, dålig sårläkning och svagt smak- eller luktsinne.

Populära produkter i underkategorierna
Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen