SvenskaEnglish

 ALLTID FRI FRAKT ÖVER 799 KR & SNABBA LEVERANSER     

KOLLAGEN FÖR NAGLARNA

KOSTTILLSKOTT FÖR NAGLARNA

De bästa naturliga kosttillskotten utan tillsatser med vitaminer, mineraler, keratin, kisel och kollagen för naglarna

Din allmänna hälsa, energinivå och till och med ditt utseende beror på den näring du får i dig via din kost eller från dina kosttillskott. Vad du äter påverkar allt från ditt hår till din hud - till din nagelhälsa. Ta en titt på dina naglar – är de släta och perfekt rundade med en hälsosam rosa lyster? Om du vill ha friska och hälsosamma naglar måste du ge dig själv näring inifrån och ut, antingen från maten du äter eller från kosttillskott.

Dina naglar och tånaglar består av keratin, ett starkt protein som också finns i ditt hår och i din hud. Dina naglar består strukturellt av ett antal komponenter. Först kommer nagelplattan, som är den synliga delen av nageln som du ser när du tittar på fingrarna eller tårna. Under den finns sedan nagelbädden, som är ett lager av känslig hud som är förankrad i din nagelplatta. På alla tre sidor av nageln finns nagelveck, som helt enkelt hänvisar till huden som omger och "viks" in i naglarna. Inom nagelplattan är nagelbandet och lunula, varav den första är vävnad som är ansluten till nagelvecket och  nagelplattan, och den senare är det vitaktiga, halvmåneformade området som finns vid nagelns botten. Dina naglar växer från under nagelbandet på en plats som kallas "matrisen", och har i genomsnitt bara 0,1 millimeter tillväxt om dagen.

NAGLAR OCH NÄRINGSBRISTER

Om du har en vitamin, mineral, och/eller proteinbrist kan det ge symptom som torra, spruckna, spröda och oregelbundet formade naglar, för att nämna några symptom vid näringsbrister. Här har vi samlat de vanligaste näringsbristerna som kan leda till naglar med sämre kvalitet:

 

Är biotin bra för naglarna?

Du kan tydligt se på dina naglar om du har brist på b-vitaminet biotin. En brist på biotin, kommer att synas som "åsar" längs med nagelbädden.

Biotin, även känt som vitamin B7, koenzym R och vitamin H; främjar hälsosam celltillväxt och hjälper till i metabolismen av proteinbyggande aminosyror som är väsentliga för nageltillväxt. Biotinrika livsmedel och kosttillskott kan bidra till att stärka dina spröda naglar.

Biotin är mest koncentrerat i inälvsmat som lever, men kan också hittas i äggula, mejeriprodukter, jäst, lax, avokado, sötpotatis, nötter, frön och till och med i blomkål. Du kan köpa kosttillskott med biotin här.

 

Varför är kollagen och C-vitamin bra för naglarna?

C-vitamin är viktigt för produktion av kollagen, ett protein som ger form, styrka och integritet till många vävnader och är byggstenen i naglar, hår, hud och tänder. En brist på C-vitamin kan resultera i spröda naglar, liksom långsam nageltillväxt.

C-vitamin är ett viktigt näringsämne och kan inte produceras av din kropp, utan måste tillföras via kosten eller som kosttillskott varje dag.

Medan citrusfrukter, som apelsiner, jordgubbar och kiwi anses vara de bästa källorna till C-vitamin, så är paprika, gröna grönsaker och tomater också mycket höga på detta näringsämne.

Faktum är att röd paprika har mer än dubbelt så mycket C-vitamin som en apelsin. Du kan köpa kosttillskott med kollagen och vitamin C här.

 

Är keratin och kollagen bra för naglarna och håret?

En brist på keratin och kollagen kan påverka både hår och naglar, så att de får sämre kvalitet.

Naglarna, och även din hud och hår består av proteiner som elastin, kollagen och keratin. När din kropp inte kan göra dessa proteiner så kan det resultera i sprött eller tunnare hår, torr och flagnande hud och djupa åsar på naglarna. Keratin är en typ av protein som bildar cellerna som utgör vävnaden i naglar och andra delar av kroppen. Keratin spelar en viktig roll för nagelhälsan. Det skyddar naglarna från skador genom att göra dem starka. 

Att ta kollagen och keratin som kosttillskott kan öka styrkan i naglarna genom att förhindra att naglarna blir spröda. 

Intressant nog är keratinet du ser faktiskt dött. Naglar bildas av döda celler, som din kropp skjuter upp när nya celler skjuts upp underifrån.

Eftersom proteiner som keratin och kollagen inte är så vanliga i maten som många av oss äter dagligen, så är det optimalt att inta dessa näringsämnen från kosttillskott med keratin och kollagen, i din dagliga rutin. Du kan köpa kosttillskott med keratin och kollagen här.

 

Varför är kisel och kollagen bra för naglarna?

Kisel tar många näringsämnen till kroppens olika delar, nämligen hår, hud och naglar, och säkerställer därmed att dessa förses med alla viktiga mineraler som är nödvändiga för att hår och naglar ska växa optimalt, samt bidrar till hudens vitalitet.

Dina naglar är ett av kännetecknen för skönhet i modern kultur. Om du inte är nöjd med naglarnas tillstånd, oavsett om de är spröda, har fläckar, åsar eller helt enkelt inte är nöjd med hur de ser ut, så kan ett kosttillskott med kisel vara fördelaktigt. Som nämnts ovan tar kisel alla näringsämnen till naglarna som inte bara hjälper till att göra dem starka, utan matar också nagelbädden med alla viktiga näringsämnen för att främja friska och starka naglar.

Kisel kan vara av stort värde när huden börjar sagga ihop vilket får oss att se gamla ut i förtid. En av de största komponenterna i kollagen är faktiskt kisel. Eftersom kollagen är bindväven som utgör större delen av vår hud är det inte svårt att inse vikten av tillräckliga kiselnivåer i våra kroppar. Att ha tillräckligt med kollagen kommer att få vår hud att se mjuk och ung ut vilket i sin tur hjälper till med hudens smidighet och ger en ökad förmåga att återfuktas.

När kollagen skadas i huden, och för övrigt sker detta hela tiden på grund av skador från fria radikaler, krävs kisel för att ta hand om detta genom att återuppbygga och regenerera denna bindväv. 

Kisel är en viktig mineral som motverkr håravfall och det hjälper också både kvinnor och män som lider av livlöst och tunt hår, genom att göra håret tjockare och ge varje hårstrå mer glans. Ett intag av kisel kommer definitivt att bidra till att förhindra hårförtunning, återställa vitaliteten i håret och kan till och med ta itu med håravfall.

Du kan köpa kosttillskott med kollagen och kisel här.

 

Kan b-vitamin brist leda till naglar med sämre kvalitet?

En brist på vitamin B12 och folsyra kan naglar med sämre kvalitet.

En brist på vitamin B12 kan resultera i helt blå naglar, blåsvarta pigment med vågiga längsgående mörka ränder och brunaktig pigmentering. På samma sätt är folat/folsyra, eller vitamin B9, viktigt för nageltillväxt och hälsan genom att bidra till bildandet av röda blodkroppar och utvecklingen av nya celler. En brist på folat kan även göra naglarna styva och spröda.

Andra B-vitaminer är också viktiga för nagelhälsan.

Vitamin B12 spelar en roll i järnabsorption, liksom utvecklingen av röda blodkroppar. Både järn och vitamin B12 är nödvändigt för att hålla naglarna starka och friska.

Folat finns i mörkgröna grönsaker, citrusfrukter, bönor, ärtor, linser, nötter, frön och avokado. Å andra sidan finns vitamin B12 främst i animaliska livsmedel, såsom kött, fjäderfä, fisk, ägg och mejeri, även om det kan berikas till andra livsmedel och drycker.

Du kan köpa kosttillskott med metylerat folat och vitamin B12 här.

 

Är D-vitamin viktigt för starka naglar?

D-vitamin är indirekt viktigt för friska och starka naglar, då vitaminet hjälper kroppen att ta upp kalcium från maten vi äter - en mineral som är viktig för starka naglar.

Dina naglar är gjorda av keratin, som är det protein som också utgör dina hårstrån, men de innehåller även kalcium. Kalcium är ett nyckelmineral när det gäller att bibehålla naglarnas hårdhet och struktur, samt att hålla vävnaderna i nagelbädden friska. Att se till att din kropp får tillräckligt med kalcium kommer att hålla dina naglar starka och mindre benägna att bli torra. Men att bara öka ditt kalciumintag kommer inte att lösa problemet med sköra naglar. Du måste se till att du också får i dig tillräckligt med D-vitamin, eftersom detta hjälper till att ta upp kalcium från maten du äter. Så när din kropp saknar D-vitamin kommer du sannolikt börja märka att dina naglar är sköra och svaga. Du kan köpa ett kostillskott med vitamin D här.

  

Hur kan man se på naglarna om man har järnbrist?

Vanligtvis är det första tecknet på järnbrist spröda naglar som flisar sig och som spricker lätt. I senare stadier av järnbrist kan skedformade naglar uppstå, vilket innebär att mitten av nageln sjunker in och kanterna höjs för att ge ett rundat utseende som en sked.

Järn utgör mitten i röda blodkroppar, som transporterar syre till dina organ och varje cell i kroppen - inklusive dina naglar.

Utan järn transporteras syre inte tillräckligt till dina celler.

Eftersom syre behövs för friska naglar kan en järnbrist eller anemi leda till vertikala åsar i naglarna eller att naglarna kan blie konkava eller "skeda sig".

Din kropp absorberar järnet som finns i animaliska livsmedel, såsom nötkött, kyckling, fisk och ägg, bättre än från vegetabilier som mörkgröna bladgrönsaker, jordnötter, frön, bönor och andra berikade livsmedel.

Att äta en mat rik på C-vitamin tillsammans med en växtbaserad källa med järn förbättrar dock absorptionen. Att till exempel äta apelsiner och jordgubbar tillsammans med en spenatsallad med bönor och frön förbättrar ditt järnupptag. Du kan köpa kostttillskott med järn och vitamin C här.

 

Varför är zink viktigt för naglarna?

Utan tillräckligt med zink minskar nageltillväxten, och naglarna blir sköra och spröda, vilket får dem att spricka och orsaka nageldystrofi.

Nageldystrofi är en spricka i mitten av nageln som börjar vid bakre nagelbandet. Om zinkmängderna i kroppen är särskilt låga kan en person förlora naglarna helt.

Zink krävs för många reaktioner i kroppen, inklusive tillväxt och delning av celler.

Naglar består av en typ av cell som växer och delar sig snabbt. På grund av denna snabba process behövs en stadig tillförsel av zink för att främja en hälsosam tillväxt av naglar.

Zinkbrist kan påverka naglarna på många sätt:

  • Spröda naglar. Spröda naglar är tunna och går sönder mycket lätt. De kan delas horisontellt och bilda lager.
  • Nagelbandsinflammation och paronychia. Paronychia uppstår när det finns en infektion runt nageln.
  • Degenerering av nagelplattan, vilket orsakar vita fläckar på naglarna.
  • Nagelbandet är död hud som en person kan se vid nagelns botten. Zinkbrist kan orsaka att nagelbandet blir inflammerat.
  • Beaus linjer

Beaus linjer är ofta ganska djupa åsar i nageln, som löper från ena sidan av nageln till den andra, dvs inte från topp till botten, utan parallellt med nagelbandet. Beaus linjer är ofarliga i sig, men är ofta ett tecken på undernäring eller sjukdom, eller en skada på området om det bara påverkar en eller två naglar. De utvecklas när det finns en störning i området där nageltillväxten börjar.

Zinkbrist är inte den enda orsaken till Beaus linjer, men det är vanligt. Beaus linjer är den vanligaste nagelförändringen som visas som ett tecken på ett hälsoproblem som uppstår någon annanstans i kroppen

Andra orsaker till Beaus naglar inkluderar:

Brist på andra väsentliga näringsämnen

Trauma

  • Raynauds sjukdom
  • Muehrckes linjer

Du kanske också gillar

Muehrckes rader liknar Beaus rader. Istället för spår finns det dock dubbla vita linjer som går horisontellt över naglarna.

  • Onychorrhexis

Onychorrhexis orsakar åsar som löper vertikalt längs naglarna. Tillståndet ökar naglarnas sprödhet, vilket i sin tur ökar sannolikheten att naglarna delar sig.

  • Leukonychia

Leukonychia framträder som vitfärgning av naglarna. Leukonychia är när hela nageln verkar vit, men det kan även finnas kategorier av partiell leukonychia.

Animaliska proteiner som nötkött, fjäderfä, fisk och ägg är rika källor till zink. Men soja, kikärter, svarta bönor, nötter (som mandel och cashewnötter) och frön innehåller också zink. Du kan köpa kosttillskott med zink här.

 

Kan man se på naglarna om man har brist på magnesium?

Vertikala åsar i naglarna kan vara ett tecken på magnesiumbrist.

Magnesium är ett mineral som är involverat i över 300 reaktioner i kroppen, inklusive proteinsyntes, vilket krävs för nageltillväxt. 

Fullkornsprodukter är en rik källa till magnesium. Mörkgröna bladgrönsaker, liksom quinoa, mandel, cashewnötter, jordnötter, edamame och svarta bönor, är också bra källor.

Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen